Home » Blogs » De overgang

De overgang

Gepubliceerd op 10 april 2018 21:50

“Lichamelijk en emotioneel een nieuwe fase in je leven”


"Echt niet sexy, dus ik doe er niet aan mee! Ik heb het er gewoon niet over!" Helaas, je ontkomt er niet aan. Elke vrouw gaat door deze overgangsfase, leuk of niet. Ouder worden is niet perse sexy, maar wees blij dat je het wordt!
De gemiddelde duur van de overgangsperiode is 5 tot 12 jaar. De vraag is: hoe wil je je leven in en na de overgang graag inrichten? Vrouwen van onze generatie weten vaak niet wat de overgang is. We hebben geleerd over puberteit, seks, zwangerschap en bevalling, maar daarna is er een taboe gebied: De overgang.

Keuzes die je maakt voor en in de overgang hebben gevolgen voor de periode daarna.

Vrouwen worden steeds ouder, maar de menopauze-leeftijd blijft gelijk. Vrouwen zullen daarom steeds een groter deel van hun leven ná de overgang leven. Praat er dus vooral wel over, met leeftijdgenoten, je partner, je dochter/zoon en je moeder en op je werk, om ook daar optimaal te kunnen functioneren in deze periode.


Meestal begint het zo rond het 45ste levensjaar. De eicellen beginnen op te raken en de productie van de hormonen oestrogeen en progesteron gaan steeds meer schommelen. Hierdoor ontstaan die typische overgangsklachten: Opvliegers, nachtelijk zweten, afname van het libido, ongewenst urineverlies, vaginale droogte, geestelijke overgangsklachten en slapeloosheid. Uiteindelijk wordt er steeds minder oestrogeen aangemaakt in de eierstokken en stoppen de eisprong en menstruatie. 
“Gelukkig” is het vetweefsel zo attent om dit over te nemen, maar dan moet je wel vet hebben. Het lichaam is dan ook geneigd om meer vet vast te houden, zodat je meer oestrogeen kunt aanmaken

Het lijkt er dus op dat aankomen tijdens de overgang iets is waar je maar mee moet ‘dealen’,
iets wat onoverkomelijk is?

JA en NEE!

In de overgang blijf je op hetzelfde niveau functioneren, maar je lijf verandert. Ook is het zo naarmate je ouder wordt, je spiermassa afneemt. Spieren vragen juist het meeste energie. Als je minder spieren hebt en je gaat niet meer bewegen, dan verbrand je minder en kom je automatisch aan. Je hebt dus letterlijk minder calorieën nodig. Als je hetzelfde blijft eten en bewegen, dan zal je gewicht toenemen.
Daarnaast werken hormonale schommelingen en stemmingswisselingen ook niet echt mee. Als jij je rottig voelt, plof je sneller op de bank dan dat je naar de sportschool fietst en daarnaast geeft zoetigheid je meer de voorkeur dan de gezonde hap. Helaas gaat dit dubbelop.

Maar hé er is echt het één en ander tegen te doen. En NÉÉ geen crashdieet!!

Gewichtstoename is altijd iets wat je serieus moet nemen. Vet gaat bij vrouwen eerst vaak in de bovenbenen zitten. Tijdens de overgang verplaatsen de vetcellen zich naar de buik, taille en borsten. Vooral buikvet kan op latere leeftijd voor problemen zorgen. Het risico op welvaartsziekten als diabetes, kanker en hart- en vaatziekten neemt toe.

De belangrijkste tips om gewichtstoename tegen te gaan tijdens en na de overgang:

  1. Eet niet meer dan je verbrandt.
    Naarmate je ouder wordt, verlies je spiermassa. Dat hoort erbij, maar dit resulteert in extra gewicht:
    je beweegt minder, maar eet hetzelfde. 
  2. Blijf voldoende bewegen.
    Probeer dus meer te bewegen om je spiermassa een beetje intact te houden. Ga naar een sportschool of fitnesscentrum, maar ook wandelen is al goed, als je maar voldoende blijft bewegen.
  3. Neem voldoende calcium en vitamine D.
    Dit verkleint de kans op botontkalking.


Overgangsklachten kunnen dus een flinke aanslag op je dagelijks leven en relatie zijn. Het is vaak niet alleen een overgang in lichamelijke zin, maar zeker ook emotioneel gezien. Je komt door je leeftijd in een andere fase, waardoor je bepaalde dingen misschien in een ander licht gaat zien. Veel vrouwen hebben in de overgang behoefte aan meer tijd voor zichzelf, om je eigen passies en verlangens na te streven in plaats van voor iedereen klaar te staan. Zorg er daarom voor dat je extra goed voor jezelf zorgt. Zeg nee tegen dingen die je niet wilt doen, maak van genoeg slapen een prioriteit, laat je eens masseren, spreek af met je vriendinnen en besteed extra aandacht aan je uiterlijk. Al deze dingen verlagen je stress, waardoor ook je hormonen kalmeren.

“Luister aandachtig naar de signalen van je lichaam en volg je gezonde verstand”

 


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.